تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد

سریال شهرزاد: همانطور که می دانید سریال پر مخاطب شهرزاد در هفته های گذشته به پایان رسید و طرفداران این سریال بی صبرانه منتظر ساخته شدن قسمتهای جدید این سریال هستند؛ گفتنی که جشن اختتامیه این سریال نیز چند وقت پیش برگزار شد و ما برای شما کاربران عزیز در مطالب پیشین عکسهای این جشن را به نمایش گذاشتیم.

در سریال شهرزاد افراد بسیاری ایفای نقش کردند که می توان از علی نصیریان که در نقش بزرگ آقا بازی کرد به عنوان پیشکسوت آنها یاد کرد. آقای نصیریان مانند همیشه در ایفای نقشش عالی درخشید و با بازی خود لطفی دیگر به این سریال بخشید. اگر شما دوست دارید بدانید خانه یزرگ آقا در کجا است و چگونه دکور آن را برای این سریال تغییر داده اند با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.
تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد

لوکیشین های اصلی سریال شهرزاد: خانه بزرگ آقا

خانه بزرگ آقا کجاست؟

اختتامیه سریال شهرزاد
وثوق‌الدوله را می‌شناسید؟ ایرادی ندارد اگر که او را که نخست وزیر ناصرالدین شاه بوده به جا نمی‌آورید. همین قدر کافیست که بدانید، گروه پیش تولید سریال شهرزاد، در تهران به این بزرگی، کلی گشته تا خانه‌ای با معماری دوره قاجار پیدا کند بلکه بتواند این خانه را برای شخصیت «بزرگ آقا» که از متمولان و صاحب نفوذان دوره پهلوی بوده بازسازی کند. قرعه به نام باغ وثوق‌الدوله افتاده.

حیاط خانه بزرگ آقا

فصل جدید سریال شهرزاد
«باغ» یکی از پایه‌ای‌ترین بخش‌های معماری ایرانی بوده اما در طول سال‌ها که متراژ خانه‌ها آب رفته، تنها خاطره‌ای از آن در خانه‌های ایرانی باقی مانده و نامش را «حیاط» یا به قول خراسانی‌ها «حوالی» گذاشته‌اند. حیاط خانه بزرگ آقا هم بازمانده یک باغ تاریخی ست. باغی بزرگ و دلگشا در منطقه ۱۴ یا همان خیابان پیروزی با مالکی خصوصی اما نامعلوم. می‌گویند این باغ ۲ هکتاری که به باغ «سلیمانیه» معروف بوده به همراه عمارت میان آن، اکنون در اختیار بنیاد مستضعفان است اما خیلی سال پیش این باغ ۲۵ هکتار وسعت داشت و هنوز اداره‌ها و سازمان‌های مختلف آن را تصاحب و تکه‌تکه نکرده بودند. جالب اینجاست که همین باغ هم پر است از درختان خشک شده و این تصویر برای بینندگان هفتگی سریال شهرزاد، کاملا غریبه است. باید حواس‌تان را جمع کنید که تیم صحنه این سریال، برای خوشگل نشان دادن این حیاط در تصاویر سریال، صدها متر چمن کاری و گل آرایی کرده‌اند اما در نیمه‌ای که هیچ وقت به تصویر در نیامد، آنچه می‌بینیم، حیاطی خشک و بی آب است.

اتاق‌های یک خانه عیانی اما بی روح

فصل دوم سریال شهرزاد
یادتان هست وقتی که شیرین از بچه‌دار شدن شهرزاد حسابی کلافه شده بود رفت اتاق پدرش تا به قول معروف نازی کرده و نوازشی پیدا کند؟ خاطرتان هست که بزرگ آقا وقتی که در قاب پرده‌ها ارغوانی رنگ و گچ بری‌های اتاق خوابش روی تخت‌خوابی چوبی اما سلطنتی غرق در رو تختی‌های گلابتون دوزی دراز کشیده بود به او چه گفت؟ «من تو رو اینجوری بار آوردم، ان قدر ضعیف؟! به من نگاه کن، به من!! چاقو تو تنم بود و خون ازم می‌رفت، سیلی زدم به صورتم که رقیبم نفهمه سست شدم. فک می‌کنی، من از کجا شروع کردم؟! هوم؟! از نداشته‌هام! از خونه زن بابا، نامادری، کنار پدری که صب به صب با کمربند تا سیاهو کبودم نمی‌کرد از خونه بیرون نمی‌رفت. سگ دو زدن تو بیغوله‌ها. برای یه لقمه نون. به من نگاه کن! اما الان اینجام، بزرگ آقام. به من نگاه کن! نداشته‌هاتو ببین.»
بیایید از همین دیالوگ استفاده کنیم و قسمت‌های ندیده اتاق‌های این خانه را با هم ببینیم. سقف اتاق‌ها کمتر در تصاویر تلویزیونی دیده می‌شوند اما بیشتر اتاق‌های این خانه، سقف‌های قوسی دارند که داخل‌شان از چوب استفاده شده. گچ‌بری‌ها اگر چه کم هستند و عموما تخریب شده‌اند اما تیم دکور سریال، آنها را به شکل قاب‌های مستطیل شکل ساده بازسازی کرده و با رنگ‌های سفید، آبی فیروزه‌ای و طلایی آراسته‌اند تا رنگ قرمز مبلمان و فرش‌ها چندان به چشم نیاید.
عوامل سریال شهرزاد
لوسترها تماما شیشه‌ای هستند؛ بازماندگان دوره پهلوی دوم که به هر دلیل در روایتی که قرار است به حوادث قبل و بعد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اشاره کند (یعنی درست دو سال بعد از استقرار محمدرضا پهلوی) افزوده شده‌اند.
بازیگران سریال شهرزاد
با این همه اتاق‌ها با وجود پنجره‌های فراوانی که ساختمان رو به بیرون دارد تاریک هستند؛ شاید به خاطر عمدی که کارگردان در طراحی اتاق‌ها داشته اما نباید از یاد برد که پرده‌های سنگین با پارچه‌های کلفت و تیره رنگ از همان دوره در دکوراسیون خانه‌های ایرانی وجود داشته که یادآور معماری پاریسیِ وارداتی ست.

نقش رنگ

سریال شهرزاد
بسیاری از بخش‌های دکوراسیون و چیدمان داخلی اتاق‌های خانه بزرگ آقا، به رنگ ارغوانی یا سرخابی تزئین شده‌اند. این رنگ در مبلمان با طلایی ترکیب شده، در فرش‌ها با فیروزه‌ای و در دیوارها با سفید، فیروزه‌ای و طلایی. دلیل این چیدمان و انتخاب رنگ از سوی تیم دکور سریال چیست؟ پاسخ ساده‌ای که می‌توان داد این است که رنگ‌هایی از این دست، مخاطب را وادار به احترام و سرسپردگی می‌کنند. شاید به همین خاطر است که طراحان اتاق افراد پر نفوذ در عالم سیاست و هنر سعی می‌کنند از این یادگار دکوراسیون روکوکو بیشتر استفاده کنند. رنگ سرخآبی یا ارغوانی به هیچ عنوان شبیه به رنگ قرمز به معنی عشق و علاقه و دوستی نیست، بلکه به مخاطب امر می‌کند که یک قدم دور بایستد و به وسایلی که با این رنگ تزئین شده‌اند نزدیک نشود. چنین تصوری درباره شخصیت بزرگ آقا هم دور از انتظار نیست؛ او همان مردی ست که در وسط چنین رنگ‌هایی ایستاده و به شهرزاد امر می‌کند که به جای بازی کردن در نقش مردها، زن باشد و برود سر خانه و زندگی‌اش.

هوم آفیس عصر پهلوی

دانلود سریال شهرزاد
«Home office» این روزها یکی از اصطلاحات پرکاربرد زندگی ماشینی ما شده است؛ این اصطلاح برای خانه‌هایی به کار می‌رود که به طور همزمان محل کار و زندگی صاحب منزل نیز هستند. بسیاری از هنرمندان ما در حال حاضر در خانه‌های‌شان کار می‌کنند و از این زاویه، هر کدام آنها در خانه خود، اتاقی را به محل کار خود تغییر کاربری داده‌اند. اگر به خاطر داشته باشید، وضع «بزرگ آقا» هم در سریال شهرزاد چیزی در همین مایه‌ها بود؛ اتاق او، هم محل آمپول زدن‌ها و استراحت‌های مداوم او بود و هم محل تلفن‌ها و اداره کسب و کارش. اما چطور می‌شود دکور خانه‌ای را با چنین مشخصاتی طراحی کرد تا یادآور عناصری چون «اقتدار»، «نظم» و «سخت گیری» و از آن طرف «تنهایی»، «انزوا» و «افکار خطرناک سیاسی» باشد. دوباره تصاویر سریال شهرزاد از این خانه را به یاد بیاورید؛ جایی که بزرگ آقا تلفن را برمی‌داشت و دستور آزاد کردن فرهاد را صادر می‌کرد یا به رتق و فتق قائله‌ای می پرداخت. درون آن اتاق کار، پر است از مجسمه‌های برنزی سنگین، گلدان‌های تزئین شده و گران‌قیمت و مبل های چوبی و پارچه‌ای سلطنتی. این واقعیت است که مخاطب ایرانی هنوز، چنین اکسسوارهایی را نشانی از جلال و جبروت یک بنگاه اقتصادی می‌داند و اگر باورتان نیست کافی ست سری به تیمچه‌های بازار بزرگ تهران بزنید تا ببینید که کاسب‌ها و بنک داران سرشناس، چطور می‌توانند با همین تزئینات پر زرق و برق، مشتری‌شان را به این باور برسانند که «یاور پولش از پارو بالا می‌ره». از طرف دیگر این تزئینات گاهی اضافه به نظر می‌رسیدند، چون «بزرگ آقا» هیچ گونه تماس فیزیکی با آنها نداشت و حتی در سخت‌ترین لحظاتی که در این اتاق گذرانده بود، نگاهی به آنها نمی‌کرد. چنین شرایطی، مخاطب را مجاب می‌کند تا باور کند، با وجود آن همه جلال و بزرگی، «بزرگ آقا»، واقعا تنهاست.

پورتال رنگی _ تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد _ portal.taroot-card.com
منبع: مدآنلاین
لوکشین های اصلی سریال شهرزاد, تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.