یک خمیر دندان خوب چه ویژگیهایی دارد؟ - پورتال رنگی

دهان و دندان ۱۱ مهر ۱۳۹۶ یک دیدگاه

ویژگی های خمیر دندان خوب

خمیردندان ماده‌ای است که ترکیبات متفاوتی در آن استفاده می‌شود که یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آن پاک‌کننده است که باعث کف کردن خمیردندان می‌شود. از ترکیبات دیگرخمیردندان می‌توان به مواد ساینده آن اشاره کرد که از موادی مثل اکسید سیلیس و آلومینیوم در آن استفاده می‌شود. به جز اینها خمیردندان از مواد طعم‌دهنده و قوام‌دهنده برای شکل خمیری تشکیل شده است.

فشار آوردن بیجا روی دندان و حرکات نامربوط حتی با بهترین مسواک و خمیردندان بسیار مضر است و همچنین زمان مسواک زدن باید حدود 3 تا 5 دقیقه در نظر گرفته شود.

مصطفی‌ فاطمی‌ دندان‌پزشک در خصوص استفاده از خمیردندان‌ها، اظهار داشت: خمیردندان ماده‌ای است که ترکیبات متفاوتی در آن استفاده می‌شود که یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آن پاک‌کننده است که باعث کف کردن خمیردندان می‌شود. از ترکیبات دیگرخمیردندان می‌توان به مواد ساینده آن اشاره کرد که از موادی مثل اکسید سیلیس و آلومینیوم در آن استفاده می‌شود. به جز اینها خمیردندان از مواد طعم‌دهنده و قوام‌دهنده برای شکل خمیری تشکیل شده است.


بیشتر بخوانید:

جرم گیری دندان با ۳ روش ساده و خانگی


یک خمیر دندان خوب چه ویژگیهایی دارد؟

بعضی مواقع به جای استفاده از پاک‌کننده‌های اکسید سیلیس یا آلومینیوم به عنوان افزودنی از کربن با منشأ گیاهی استفاده می‌کنند، زغال به همان میزانی که اثر فیلترکنندگی و اثر جذب مواد سمی را داراست در خمیردندان هم این کاربرد را دارد؛ البته آن قدری که مسواک زدن درست و اصولی در سلامت دندان مهم است برند خمیر مهم نیست.
در مواد تشکیل‌دهنده خمیردندان طعم‌هایی استفاده می‌شود که خوشایند باشد، علاوه بر این‌ها مواد افزودنی را با درصدهای مشخص استاندارد شده برای جلوگیری از پوسیدگی به آن اضافه می‌کنند.

همچنین بخوانید:  علائم سرطان دهان

خمیردندان‌های ژله‌ای که توسط سازمان غذا و دارو در تولید آن کنترل می‌شود دارای هولوگرام بوده و بدون ضرر است و شکل ظاهری ژله‌ای آن نوعی تبلیغات است.

اگر وارد جزئیات شویم شاید برای مردم عادی قابل تشخیص نباشد اما اگر به صورت کلی بگوییم آنهایی که از داروخانه تهیه می‌کنیم دارای کیفیت تقریباً یکسانی هستند و شاید اصلی‌تر از مسأله خمیردندان مناسب، مسواک زدن منظم و دقیق استفاده است.

فشار آوردن بیجا روی دندان و حرکات نامربوط حتی با بهترین مسواک و خمیردندان بسیار مضر است. زمان مسواک زدن باید حدود 3 تا 5 دقیقه در نظر گرفته شود.

پرسش و پاسخ

دکتر محمدرضا خامی ، متخصص بهداشت دهان و دندان به سئوالات زیر پاسخ می دهند

پلاک دندانی چیست و چه عوارضی دارند؟

پلاک دندان لایه ای است که روی سطح دندان ها طی فرآیندی تشکیل می شود و عامل اصلی پوسیدگی های دندانی و همچنین بیماری های لثه است. باکتری ها کم کم به این لایه می چسبند. با گذشت زمان باکتری های بیشتری می چسبند. وقتی ما مواد قندی را به عنوان غذا مصرف می کنیم، باکتری ها طی فرآیند تخمیر، مواد قندی را تخمیر و اسید تولید می کنند. اسید، مواد معدنی موجود در دندان را آهسته آهسته از سطح دندان بر می دارد.

جرم دندان فقط با جرمگیری برطرف می شود. خمیردندان های سفیدکننده، فقط مواد ساینده بیشتری دارند که ممکن است به ساختار دندان صدمه بزند

در حالت طبیعی بین برداشت مواد معدنی از سطح دندان و گذاشتن آن تعادل وجود دارد. ولی هر وقت اسید تولید شود، PH محیط دندان پایین می آید و اسیدی می شود و تعادل به سمت برداشتن مواد معدنی از سطح دندان می رود. وقتی مواد معدنی برداشته شود، فرآیند پوسیدگی شروع می شود. بنابراین هم مقدار مصرف قندهای پوسیدگی زا و هم تکرر مصرف آنها مهم است. چون با مصرف آنها حالت تولید اسید و افت PH اتفاق می افتد. تشکیل پلاک دندانی فرآیندی اجتناب ناپذیر است و ما باید آن را با مسواک زدن صحیح برداریم و پاک کنیم.

همچنین بخوانید:  دندان درد و عصبانیت

آیا پلاک با جرم دندان فرق می کند؟

بله، جرم در حقیقت همان مواد معدنی سخت است که روی دندان تشکیل می شود و مانند ساختمان دندان است، اما چون سطح زبری دارد، پس باعث تجمع میکروب ها می شود. جرم اگر ضخیم شود مشکل ایجاد می کند.

یک خمیر دندان خوب چه ویژگیهایی دارد؟

برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان چه توصیه هایی دارید؟

اصول ساده بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم. اگر بیماری خاصی داریم و توصیه به استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید، توسط دندانپزشک شده ایم، آن را مصرف کنیم. روزی دو بار مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید را مد نظر قرار دهیم و از مواد قندی پوسیدگی زا کمتر استفاده کنیم یا حتی الامکان همراه وعده های غذایی مصرف کنیم و سالی یکبار برای چکاپ نزد دندانپزشک برویم.

در مورد استفاده از نخ دندان چه توصیه ای دارید؟

یکی از محل هایی که پلاک تشکیل می شود و موهای مسواک هم به این ناحیه نمی رسد، بین دندان هاست. بویژه در کسانی که دندان های نامرتب و به هم ریخته دارند یا پرکردگی های متعددی در دندان ها دارند. پس استفاده از نخ دندان در سطوح بین دندانی توصیه می شود.

آیا جرم دندان با خمیر دندان مخصوص برداشته می شود؟

خیر. جرم دندان فقط با جرمگیری برطرف می شود. خمیردندان های سفیدکننده، فقط مواد ساینده بیشتری دارند که ممکن است به ساختار دندان صدمه بزند. از خمیر دندان های مخصوص سیگاری ها هم نباید هر روز استفاده شود، چون این کار باعث ساییدگی بیش از حد دندان و آسیب به مینای آن می شود.

همچنین بخوانید:  درمان کرم خوردگی دندان با روش های خانگی

زندگی رنگی با پورتال رنگی

Subscribe
Notify of
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
اشی sqjrm
مهر ۱۲, ۱۳۹۶ ۹:۳۶ ق.ظ

بهترین توصیه را کردید چون خمیردندان به جرم دندان کمک نمی کند ولی نخ دندان خوب چرا کمک به جرم دندان کمک میکن تا از بین برود